David Reid, Christine Knipping, and Matthew Crosby

Refutations and the logic of practice

When arguments are refuted in mathematics classrooms, the ways in which they are refuted can reveal something about the logic of practice evolving in the classroom, as well as about the epistemology that guides the teachers’ teaching. We provide four examples that illustrate refutations related to the logic of practice, in which sufficiency and relevance are grounds for refutation, as opposed to falsehood.

Refutaciones y la lógica de la práctica
Cuando los argumentos son refutados en las aulas de matemáticas, las maneras en que estos son refutados pueden revelar algo acerca del desarrollo de la lógica de la práctica en el aula, así como de la epistemología que guía la enseñanza. Presentamos cuatro ejemplos que ilustran refutaciones relacionadas con la lógica de la práctica, en los que la suficiencia y pertinencia y no la falsedad son los motivos de refutación.
PNA 6(1), 1-10
Handle: http://hdl.handle.net/10481/16011
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Miguel Picado y Luis Rico

Análisis de contenido en textos históricos de Matemáticas

En este artículo presentamos algunas reflexiones sobre la aplicación de la técnica de análisis de contenido en el estudio de textos históricos de matemáticas. Este trabajo se apoya en una investigación realizada en el año 2009 sobre el tratamiento dado al sistema métrico decimal en textos de matemáticas en España, en la que se analizó una selección de textos editados en la segunda mitad del siglo XIX. El estudio ha permitido la identificación de tres etapas que caracterizan los textos utilizados para la difusión de las nuevas pesas y medidas españolas en la época seleccionada.

Content analysis of historical texts in mathematics
In this paper we present some reflections on the application of the technique of content analysis in the study of historical texts in mathematics. This work is based on a study conducted in 2009 on the treatment of the metric system in mathematics texts in Spain in which a selection of texts published in the second half of the nineteen century was analyzed. The study provided the identification of three stages that characterize the texts used for the dissemination of new Spanish weights and measures in the selected period.
PNA 6(1), 11-27
Handle: http://hdl.handle.net/10481/16013
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Helen J. Forgasz and Gilah C. Leder

Mathematics, computers in mathematics, and gender: public perceptions in context

In Australia, national tests of mathematics achievement continue showing small but consistent gender differences in favor of boys. Societal views and pressures are among the factors invoked to explain such subtle but persistent differences. In this paper we focus directly on the beliefs of the general public about students’ learning of mathematics and the role played by computers, and then we compare the findings with data previously gathered from students. Although many considered it inappropriate to differentiate between boys and girls, gender based stereotyping was still evident.

Matemáticas, ordenadores en matemáticas y género: percepciones públicas en contexto
En Australia, los test nacionales del logro matemático continúan mostrando pequeñas pero consistentes diferencias de género en favor de los chicos. Las presiones y visiones sociales están entre los factores invocados para explicar tales diferencias sutiles pero persistentes. En este trabajo nos centramos directamente en las creencias del público en general acerca del aprendizaje matemático de los estudiantes y del papel desempeñado por los ordenadores, y después comparamos las conclusiones con datos previamente obtenidos de los estudiantes. Aunque muchos consideran inapropiado diferenciar entre niños y niñas, todavía son evidentes estereotipos basados en el género.
PNA 6(1), 29-39
Handle: http://hdl.handle.net/10481/16012
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