Christian Bokhove

Using crises, feedback, and fading for online task design

A recent discussion involves the elaboration on possible design principles for sequences of tasks. This paper builds on three principles, as described by Bokhove and Drijvers (2012a). A model with ingredients of crises, feedback and fading of sequences with near-similar tasks can be used to address both procedural fluency and conceptual understanding in an online environment. Apart from theoretical underpinnings, this is demonstrated by analyzing a case example from a study conducted in nine schools in the Netherlands. Together with quantitative results of the underlying study, it is showed that the model described could be a fruitful addition to the task design repertoire.

Uso de crisis, realimentación y desvanecimiento para el diseño de tareas en línea
Una discusión reciente implica la elaboración de posibles principios para el diseño de secuencias de tareas. Este documento se basa en tres principios, descritos en Bokhove y Drijvers (2012a). Un modelo que comprende las componentes de crisis, realimentación y desvanecimiento de secuencias con tareas muy similares puede ser utilizado para abordar tanto la fluidez procedimental como la comprensión conceptual en un entorno en línea. Además de estar fundamentado teóricamente, esto se demuestra mediante el análisis de un ejemplo de caso de un estudio realizado en nueve centros educativos de los Países Bajos. Junto con los resultados cuantitativos del estudio subyacente, se muestra que el modelo descrito podría ser una incorporación útil en el repertorio del diseño de tareas.
PNA 8(4), 127-138
Handle: http://hdl.handle.net/10481/31597
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Angelika Kullberg, Ulla Runesson, and Pernilla Mårtensson

Different possibilities to learn from the same task

In this paper we focus on variation of the design and the implementation of a specific task during three mathematics lessons in the 8th grade in a learning study (Marton & Tsui, 2004; Runesson, 2008). The theme of the lesson was division, with a denominator between 0 and 1. The teachers wanted their students to understand that when dividing with a denominator less than 1, the quotient is larger than the numerator. Four teachers collaboratively planned, analyzed and revised three lessons in a cyclic process. The study shows that the implementation of the task changed between the lessons. Although the same task was used in the lessons, the way it was enacted provided different possibilities to learn.

Diferentes posibilidades para aprender con una misma tarea
En este artículo nos centramos en la variación del diseño y la implementación de una tarea específica durante tres sesiones de clase de matemáticas en octavo grado en un estudio de aprendizaje (Marton y Tsui, 2004; Runesson, 2008). El tema de las clases fue la división con un divisor entre 0 y 1. Los profesores querían que sus estudiantes entendieran que, cuando se divide por un divisor menor que 1, el cociente es mayor que el numerador. Cuatro profesores colaboraron, en un proceso cíclico, en la planificación, análisis y revisión de las tres sesiones de clase. El estudio muestra que la implementación de la tarea cambió entre las sesiones. A pesar de utilizarse la misma tarea en las sesiones, la manera en que se implementó proporcionó diferentes posibilidades para aprender.
PNA 8(4), 139-150
Handle: http://hdl.handle.net/10481/31598
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Boris Koichu

Networking theories by iterative unpacking

An iterative unpacking strategy consists of sequencing empirically-based theoretical developments so that at each step of theorizing one theory serves as an overarching conceptual framework, in which another theory, either existing or emerging, is embedded in order to elaborate on the chosen element(s) of the overarching theory. The strategy is presented in this paper by means of reflections on how it was used in several empirical studies and by means of a non-example. The article concludes with a discussion of affordances and limitations of the strategy.

Teorías de conexión mediante análisis iterativo
Una estrategia de análisis iterativo consiste en una secuenciación de avances teóricos con base empírica. Así, cada avance en una teoría sirve para organizar un marco conceptual, en el que otra teoría, existente o emergente, queda embebida con el propósito de ampliar los elementos de la teoría global. En este artículo, presentamos esta estrategia por medio de reflexiones sobre cómo se utilizó en varios estudios empíricos y por medio de un no-ejemplo. El artículo concluye con una discusión sobre los puntos fuertes y las limitaciones de la estrategia.
PNA 8(4), 151-161
Handle: http://hdl.handle.net/10481/31596
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